Maak je rugtraining compleet

Maak je rugtraining compleet

De latissimus dorsi, deze zit  aan de boven/zijkant van de rug, krijgt de meeste aandacht bij de crossover. Secundaire spiergroepen zijn de schouders (in de opwaartse fase van de beweging excentrisch) en bovenarm. Door de duwende beweging naar beneden worden de grote rugspieren geactiveerd. De schouders moeten ervoor zorgen dat de teruggaande beweging gecontroleerd gaat. Dit apparaat is superhandig als je door bijvoorbeeld een blessure niet of niet goed boven je hoofd kunt trainen. Ook is het handig dat je 1 arm afzonderlijk kunt trainen. 


Kom zitten met een rechte rug, houd je navel goed in. Schouders goed naar beneden duwen. Je kunt de handvatten in verschillende standen qua hoogte zetten. Breng de handvatten naar beneden met kracht en laat het gewicht weer rustig omhoog komen. De hoogte hangt een beetje af van wat de schouder toelaat. Je kunt een grote of kleine range of motion (bewegingsuitslag) aanhouden.

Het is mogelijk om hier hulp bij te krijgen en dat iemand naar je techniek kijkt. Zou je deze oefening graag in je training willen opnemen of wil je een aanpassing van je schema? Dat kan! Maak een afspraak bij één van onze sportprofessionals.


Tatjana Slegt
Tatjana Slegt
Sportprofessional, Personal Trainer, Masseur

Lees meer

Bekijk meer specialisten
© Physiomotion 2017